Afvallen met gezonde voeding

In dit artikel lees je meer over gezond afvallen met goede voeding en zonder hongergevoel!

Diëten – Groente & Fruit

Hoe kies je het dieet uit dat het beste bij je past? Doorloop de volgende stappen en kies jouw dieet uit!

Stap 1, dieet kiezen: Stap 1 van het dieet kiezen is eenvoudig, je moet weten wat je doel is. Wil je snel afvallen dan is een crashdieet het beste, deze diëten bieden goede resultaten op de korte termijn. Wil je ook gaan sporten, dan kan je het beste een gewoon dieet kiezen of een dieet gefocust op dieten en sporten tegelijkertijd. Het beste is om een gewoon dieet of sportdieet te kiezen.

Stap 2, dieet kiezen: Uit de 500 + verschillende soorten dieten het beste dieet kiezen is geen gemakkelijk opgave, als je gewoon maar wat gaat bekijken en gewoon maar een leuk klinkend dieet uitkiest dan is het heel knap als je een goed dieet uitkiest voor jouw lichaam! Stap 2 is specifiek nadenken over wat jij graag wilt in een dieet, wat voor jou noodzakelijk is om uiteindelijk te slagen, wat vind je lekker en wat wil je absoluut niet als dieet. Belangrijk is ook om te bedenken hoeveel geld je wilt uitgeven aan een dieet (ja minder eten kan meer geld kosten) en hoelang je wilt dat het dieet gaat duren. Op die manier kan je al veel specifieker kijken naar alle soorten dieten en alles afstrepen wat niet bij je wensen past. Zorg dat je zeker 3 tot 5 soorten diëten vindt die aan je wensen voldoen. Deze stap kost wat tijd, maar een goed dieet definiëren is de belangrijkste stap!

Stap 3, dieet kiezen: Je hebt nu een paar soorten diëten om uit te kiezen, maar welke dieet ga je echt volgen? Omdat ze allemaal aan je eisen voldoen zal je in ieder geval geen slechte keuze kunnen maken. Je zal nog eens scherp kunnen kijken naar de soorten diëten die je hebt gevonden. Voldoen ze aan de volgende eisen: variatie in voeding, lekker eten, meerdere maaltijden per dag, wat zegen ze over wat je moet/mag drinken en als je het nog steeds niet weet, dan ga recensies lezen over bepaalde soorten diëten. Soms moet je kiezen tussen twee of meerdere goede diëten, maak in ieder geval snel een keuze en begin snel met diëten, hoe sneller hoe beter.

Cooling-down en hardlopen

Om blessures te voorkomen raden we aan een cooling-down te doen na het hardlopen. Voor de personen die een cooling-down nog niet kennen, dit is precies het tegenovergestelde van een warming-up en moet dus juist je spieren langzaam laten afkoelen, in dit geval dus na het hardlopen of sporten. Heb je echt een cooling-down nodig?

Waarom een cooling-down?

Waarom heb je een cooling-down nodig als hardloper? We geven drie redenen om een cooling-down te doen. (1) Om de kans op hartritmestoornissen te verlagen (ook al is de kans niet groot) is het van belang jouw hartslag langzaam te verlagen en dus een cooling-down te volgen. (2) Tijdens het hardlopen wordt er veel bloed rondgepompt in het lichaam. Als je plotseling stopt nadat je een grote inspanning hebt gedaan zal je duizelig kunnen worden, geef je lichaam de tijd om de bloedcirculatie op orde te brengen met een cooling-down. (3) De belangrijkste reden voor een cooling-down is het versnellen van de afvoer van afvalstoffen. Het snel afvoeren van afvalstoffen na hardlopen versnelt het afvoerproces en dus verminder of voorkom je spierpijn volledig. Ook voorkom je spierstijfheid en hou je de spieren soepel, wat blessures voorkomt. Er zijn dus drie goede redenen voor een cooling-down.

Hoe doe je een cooling-down?

Een cooling-down is redelijk simpel te doen. Reken voor elke 10 minuten lopen 2 minuten cooling-down. Ga je een uur hardlopen dan is 10-12 minuten afkoelen zeker aangeraden. Tijdens een cooling-down is het de bedoeling dat je een lichte inspanning doet, ben je een sterke hardloper dan kan je rustig naar huis joggen bijvoorbeeld. Ben je een beginner dan zou je naar huis kunnen lopen als cooling-down. Nadat je dit hebt gedaan is het de bedoeling om te gaan rekken en strekken. Uiteraard is het de bedoeling dat je als je gaat hardlopen je de focus legt op het strekken van de benen.

Tip: Een goede afkoeling vorm kan een massage zijn. Dit houdt de spieren soepel en bevordert ook de afvoer van afvalstoffen.

Een cooling-down en spierherstel

Een cooling-down versnelt het herstelproces, dit is waarom je veel professionele sporters op hun eigen manier en afhankelijk van eigen sport vaak een afkoeling ziet doen. Je denkt er dan vaak niet bij na dat ze een cooling-down aan het doen zijn, bijvoorbeeld als een schaatser na een wedstrijd nog enkele rondjes schaatst, maar in feite zijn ze al weer bezig met hun spierherstel. Dit bevordert prestaties voor de volgende keer, een cooling-down is dus een investering in jezelf. Dat een afkoeling werkt is wetenschappelijk bewezen. Ook sportvoeding kan je spieren sneller laten herstellen.

Doe je al een warming-up voordat je gaat hardlopen?

Dieet volgen tijdens het afvallen

Een dieet volgen is lastig maar wel nodig voor afvallen. Tijdens diëten heb je vaak honger, zie je lekker eten voorbijkomen op tv, vaker dan anders en zie je andere mensen misschien wel lekker eten waar jij bij bent, allemaal moeilijk, maar diëten wordt steeds makkelijker naarmate je bezig bent. De eerste week van het gekozen dieet volgen zal het pittigst zijn, je kent de meeste aanpassingsproblemen en wie weet volg je het dieet nog niet perfect op. Na drie weken is je lichaam zeker gewend aan het dieet en is het goed te volgen, belangrijk is om dan niet slordig te worden, ga niet meer maar ook zeker niet minder eten. Nu is het tijd om een dieet te kiezen, kijk eens naar de gratis diëten op deze pagina, ga jij voor een gewoon-, sport- of crashdieet?

Tip: De meeste diëten kan je zo van het internet plukken en daarvoor hoef je niks te betalen, dit is ook mogelijk op deze website, bovenstaande diëten zijn gratis te gebruiken zonder voorwaarden. Ook dieetboeken zijn overbodig!

Lees meer over afvallen. Of bestel een gezonde shake om je te helpen afvallen bij iHerb via iHerb bestellen.

Wat als je het niet meer ziet zitten?

5 tips om aan te denken als je het niet meer ziet zitten

 

Natuurlijk heeft iedereen wel eens van die momenten dat je het even niet meer ziet zitten. Soms duurt zo’n gevoel eventjes, soms duurt het wat langer. Zit je in zo’n periode, dan is het extra belangrijk om de volgende tips goed te onthouden.

1. Je gedachten zijn niet de waarheid
Je gedachten zijn nu misschien wat somber En dan lijkt de toekomst dat ook. Maar wat je denkt is niet hoe het werkelijk in elkaar steekt. Word je bewust van je gedachten. gebruik hier bijvoorbeeld introspectie voor. Wat is het eerste wat je denkt wanneer je ‘s ochtends wakker wordt? Laat dat iets positiefs zijn, zodat je dag meteen ook al positiefs begint. Waar heb je zin in? Waar kijk je naar uit? Het is makkelijker gezegd dan gedaan om je gedachten te sturen, maar er bewust van zijn is een eerste stap.

2. Er is altijd iemand die van je houdt
Soms voelt het misschien niet zo. Iedereen is zo bezig met zichzelf. Ze zien jouw worsteling misschien niet eens. Dat betekent niet dat ze niet om je geven. Soms is het nodig om eerlijk te zijn over wat je nodig hebt. Een schouder om op te huilen, iemand om mee op pad te gaan of juist om uitbundig mee te kunnen lachen. Erom vragen is eng, want het maakt je kwetsbaar. Maar het geeft de mensen die van je houden de kans om er voor je te zijn.

3. Er zijn altijd mensen die het zwaarder hebben dan jij
Er zijn mensen die grotere problemen hebben. Niet dat dat het voor jou minder erg maakt, maar in donkere tijden is een beetje relativering vaak geen overbodige luxe. Door daarover na te denken, maak je ruimte in je hoofd vrij voor de positieve dingen. De zaken in je leven waar je wel blij mee bent. Je lekkere huis. Je lieve hond. Mensen waar je veel van houdt.

4. Slaap kan een groot verschil maken
(over)Vermoeidheid maakt alles zwaarder. Slapen maakt alles beter. Zie het als een soort reset. Door op tijd naar bed te gaan en een goede nacht te maken, maak je je hoofd even leeg. Je wordt ‘s ochtends wakker met nieuwe gedachten. Grote kans dat deze gedachten een stuk vrolijker zijn. 

5. Tijd heelt wonden, maar wachten heeft geen zin
In een hoekje gaan zitten wachten op betere tijden, is niet zo zinvol. Als je iedere dag hetzelfde doet, krijg je iedere dag dezelfde uitkomst. Tijd helpt, maar jij kunt de klok een beetje vooruit helpen door het leven vandaag anders aan te vliegen dan gisteren. Wil je afvallen, fitter worden? Begin letterlijk met wat meer te bewegen. Zoek je meer vrienden? Begin een hobby. Je zult zien dat de uitkomst – hoe je je voelt – ook anders is als je ergens mee begint. En vaak is dat een stuk positiever.

Voordelen van ‘gezond’ ademhalen

‘’Neem eventjes diep adem’’. Dit is iets wat je erg vaak hoort. Diep adem halen wordt geclaimd als iets dat goed voor jou en je gezondheid, maar is dit eigenlijk wel waar? Volgens Buteyko is dit niet zo. Een wetenschappelijk onderzoek geeft aan dat het tegenovergestelde juist de waarheid is. Het is zelfs zo dat de wetenschap zegt dat kort en minder diep inademen de kans op een hoge bloeddruk aanzienlijk zou verlagen. Buiten dit zou deze manier van adem halen ook de kans op vervelend ziektes als Angina Pectoris, astma en allerlei soorten allergieën verlagen. Heb jij last van slapenloosheid of vermoeidheid dat kan kort inademen jou ook hierbij helpen. Dit zijn nog maar een paar voordelen van een Buteyko cursus.

 

 

 

De theorie

 Wat gebeurd er eigenlijk tijdens het ademhalen? Dit is in principe erg simpel. Je ademt zuurstof en  ademt koolzuurgas weer uit. Dit is de basis van het ademhalingsproces. Koolzuurgas is een restproduct maar ondanks dat is het essentieel voor het menselijk lichaam op te blijven functioneren.   Binnen het lichaam van de mens zorgt koolzuurgas er namelijk voor dat zogeheten zuurstofatomen makkelijk kunnen loskomen om zich zo te verplaatsen naar de juiste plekken in het lichaam. Bij veel mensen is het koolzuurgas procentueel gezien te laag. Diep inademen is hier de oorzaak van.

 

 

Konstantin Buteyko

 Konstantin Buteyko is het genie achter deze methode. De dokter die afkomstig is uit Rusland vond de samenhang tussen deze twee factoren. Hier op volgend ontwikkelde hij een methode waarop de balans in het ademhalen werd hersteld. Dit resulteerde alleen in positieven dingen. Ook gezonder ademhalen? Overweeg dan op je in te schrijven voor een cursus van Buteyko. Deze cursus staat garant voor een betere ademhalingstechniek en zo ook een betere gezondheid.

 

De cursus

 Je kunt ervoor kiezen om een groepscursus te volgen. Deze bestaat uit 5 trainingssessies en  van ongeveer anderhalf uur per sessie. Een individuele cursus is ook een optie. Dit kan wanneer jou het beste uitkomt, overdag of s’ avonds. Beide cursusvormen bieden hetzelfde aan. Als je vragen hebt of meer informatie wil kun je kijken op het internet.

https://buteyko-limburg.nl/

Yogalessen volgen in Stein!

Met yogaoefeningen kun je beter tot rust komen. Yoga is een combinatie van verschillende soorten houdingen en ademhalingsoefeningen. Je wilt yoga uitoefenen op een manier die bij jou past, dus is het belangrijk dat je veel keuze hebt. Wanneer je aan yoga in Stein wilt beginnen, zijn het aantal yogastudio’s waar je uit kunt kiezen steeds meer toegenomen.

Yoga in Stein volgen

Stein is een dorpje in Zuid-Limburg. Met bijna 25.000 inwoners zou je het al bijna een stad kunnen noemen. In Stein zijn een aantal yogastudio’s aanwezig waar je yogalessen kunt volgen. Natuurlijk kun je ook langsgaan bij de yogastudio van Mieke van Wersch. Met Stein zijn ligging aan de Maas, die de grens met België vormt, is het een mooie plek om te bezoeken. Daarnaast kun je ook eens de 64 rijksmonumenten en diverse oorlogsmonumenten gaan bekijken.

Wanneer je in Stein yoga gaat volgen, zal je merken dat yoga een bepaalde kracht geeft, mentale balans brengt en je ondersteunt om beter te kunnen omgaan met de drukte van de tijd waar wij met zijn allen op dit moment in leven. Maar het kijken naar leuke bezienswaardigheden is natuurlijk ook goed voor je geest.

Vanuit Stein reizen voor yoga

Waar je uiteindelijk voor kiest, dat is aan jou. Maar je wilt wel een goede bereikbaarheid wanneer je reist naar de plek waar je yoga gaat doen. Dat te hebben gezegd, is het mooi dat het dorp staan makkelijk bereikbaar is via autowegen zoals de A2 en de A76. Je kunt ook met de fiets gaan tijdens mooi weer of kiezen voor het openbaar vervoer. Wist je dat er vlakbij Stein ook een Yogastudio zit op de Hofdwarsweg 57, 6161 DE in Geleen? Als je hier yoga wilt uitoefenen, kun je in de zomer in een park vlakbij speciale lessen volgen, namelijk in de Kluiskerk in Geleen. Meer dan genoeg mooie keuzes dus.

https://www.yogageleen.nl/yoga-stein/

Wat zijn de voordelen van chiropractie?

De term Chiropractie is afgeleid van twee Griekse wortels: “Chiro” (handen) en “Praxis” (praktijk), dat wil zeggen, “oefenen met de handen”. De techniek houdt zich bezig met de diagnose, behandeling en preventie van problemen in het neuro-musculoskeletale systeem en de effecten daarvan op de gezondheid in het algemeen. 

Chiropractie maakt houdingscorrecties, spierverlenging en pijnvermindering mogelijk.

Chiropractor Nijmegen is opgeleid in de meest uiteenlopende niveaus van gezondheidsbegrip, met een breed scala aan radiologie, pathologie, anatomie, neurologie, biomechanica en filosofie.

Na een goed gestructureerde kennis gaat de student aan de slag voor het aanleren van specifieke technieken van diagnose en gewrichtsbehandeling, met name van de wervelkolom, en kan hij ook extremiteiten (armen en benen) behandelen.

De behandeling wordt vaak gedaan met de handen, door middel van extreem veilige manoeuvres met hoge of lage snelheid. Naast de handen kan de professionele Chiropractor Nijmegen voor de behandeling gebruik maken van exclusieve apparatuur.

Chiropractor Nijmegen – Voordelen van chiropractie

De voordelen van chiropractische behandeling zijn groot. De meeste patiënten, na het behandelen van de pijn, kiezen de techniek uiteindelijk als een gewoonte van het leven. Ze krijgen een veel betere levenskwaliteit, variërend van aspecten als slaap, stressbeheersing en dus meer levenskwaliteit per dag.

Problemen behandeld door Chiropractie

  • Nekpijn
  • Rugpijn
  • Schijff en cervicale hernia’s
  • Scythagia

Fysieke, organische en centrale onevenwichtigheden in het zenuwstelsel die het gevolg zijn van externe factoren (ontoereikende lichaamshouding, overmatige inspanning, herhaalde inspanningen, stress, emotionele onevenwichtigheden, etc.)

Chiropractie bevordert de energetische balans en verbetert het zenuwstelsel en de bloedsomloop, waardoor een volledig welzijn wordt bereikt en de staat van alertheid, ontspanning, kalmering en stimulering van het centrale zenuwstelsel wordt verbeterd. De methode verbetert de irrigatie en voeding van spier- en skeletweefsel, waardoor de opname van hormonen wordt vergemakkelijkt en de spieren worden ontgift.

Voorkomt osteoporose, verbetert de spijsvertering en verhoogt de zuurstofvoorziening in het bloed, wat leidt tot een betere ademhaling en een verhoogd immuunsysteem, naast het voorkomen van ziekten en het vermijden van stress.

Chiropractische risico’s

Chiropractie is uiterst veilig en is geen oorzaak van bekende schade. Het is echter de moeite waard om te onthouden dat het uiterst belangrijk is om op zoek te gaan naar een gekwalificeerde professional, dat wil zeggen iemand die een bachelorsdiploma in de Chiropractie heeft. Anders bestaat de mogelijkheid dat uw probleem erger wordt en later nog ingewikkelder wordt.

Alles over Attention Deficit Disorder

Add 

Je kent het vast wel mensen met ADHD, soms zijn deze mensen rustig maar al snel zijn ze afgeleid en met andere dingen bezig. Je maakt vast wel eens een grapje wanneer iemand heel erg druk is dat diegene ADHD heeft. bij ADHD is iemand druk en snel afgeleid dit is dus ook zichtbaar aan de buitenkant. ADD kun je vergelijken met ADHD, het verschil is alleen dat ADD niet aan de buitenkant van iemand opgemerkt kan worden, bij ADD speelt het zich namelijk af in het hoofd en hierdoor wordt het vaak pas op late leeftijd ontdekt vaak pas als je volwassen bent. Hoe eerder je weet dat je ADD hebt des te makkelijker je hiermee om kunt leren gaan en dus de schade aan je zelfvertrouwen kan beperken.

Verschillende soorten

Er zijn drie typen ADHD, namelijk ADHD-I deze wordt ook wel ADD genoemd, je hebt hierbij last van onoplettendheid. ADHD-H dit is wat we noemen ADHD, hierbij heeft de persoon hyperactieve impulsen. En dan is er nog ADHD-C, hierbij heb je last van zowel ADHD als ADD. ADD heeft een aantal kenmerken waaraan je het zou kunnen merken, deze persoon heeft dan vaak concentratieproblemen, is vaak dromerig, niet hyperactief en meer teruggetrokken. Iemand die ADHD heeft, heeft juist kenmerken die vaak tegengesteld zijn van ADD, deze persoon is wel hyperactief, kan wel storend zijn voor de omgeving, en heeft moeite om zich aan de structuren en regels te houden. Kenmerken van iemand dus ADHD-C heeft beschikt over kenmerken van zowel ADHD als ADD.

https://www.add-coaching.nl/wat-is-add/